Žatec má dlouholetou tradici ve sportovním létání a oddoby II.světové války i tradici vojenského létání na blízkém, nyní již bývalém vojenském letišti, po válce nazývaném Korea.
Před válkou zde působila Masarykova let. liga a také letecký odbor německého těl. spolku DTV.
Nadšenci stavěli větroň Hutter 17 v továrně Humanic a létali na kopci Zlatník u Libočan.
Po válce se utvořil Aeroklub RČS – Žatec, který později pod názvy Doslet a Svazarm provozoval plachtařský i motorový odbor až do března 1960, kdy byl Aeroklub zrušen po tragické nehodě, při níž zahynuli 3 lidé.
Od roku 1960 bylo svazarmovské letiště využíváno jen modeláři a také zde byla stanice Agroletu, později Slov-airu s letadly pro zemědělskou činnost tzv.Čmeláky.
V roce 1968 byl ustanoven přípravný výbor pro znovuzřízení ARČS v Žatci, ale srpnové události znemožnily obnovení sportovního létání.
V roce 1986 byl vydán min. dopravy letový předpis L 8/S oddíl UL umožňující stavbu a provozování UL letadel, tímto začali aviatičtí nadšenci Jan Vizina a Zdeněk Forejt stavět MITCHELL a na podzim letecký mechanik Slov-airu František Halas začal se stavbou KLOKONĚ od Ing.Olšanského.Na stavbě se podíleli i Miroslav Forejt z Rokycan a Jan Vizina, který se zkušebního záletu nedožil, zemřel 4 dny před záletem, který byl 20.10.1990.
Zálet KLOKONĚ provedl Ing.Vladimír Pešl, pilot Slov-airu.
Této slavnostní události se zúčastnila spousta let. nadšenců – modelářů i pilotů profesionálů:
Václav Pikart- instruktor z Točné a zaměstnanec SLI,
Ing.František Novák,
Ing.Alois Hackel display pilot MIG-29,
Ing.Jiří Jakeš reprezentant Č.R. v navigačním létání a.j.
Tato událost dala impuls k založení Klubu UL létání v Žatci a tak se nadšenci sešli na letišti v areálu Slov-airu 4.11.1990.
Byli to: Jan Krenc, Jiří Novák, Václav Šebek, Rudolf Holler, Vladimír Talaváňa, František Halas, Josef Šebek, Vladimír Mareška, Jan Mareška, Adolf Beránek, Jan Řánek, Pavel Lenkvík, Josef Sukup, Miroslav Mikeš, Alois Hackel. Zůčastnili se i zájemci z Loun, kteří chtěli podobný klub ustavit v Lounech: Miloslav Lantora, Ladislav Charvát, Jaroslav Vocásek a Karel Vořech.
Byla utvořena kandidátka výboru klubu a rozhodnuto o ustavující schůzi Klubu.
Ta se konala v Posádkovém domě armády v Žatci 22.11.1990 a tito členové: Karel Berka, František Jaholčík, Vladimír Talaváňa, Josef Šebek, Miroslav Mikeš, Vladimír Mareška, Jan Mareška, Josef Roller, František Halas, Vladimír Pešl, Jaroslav Tichý, Adolf Beránek, Václav Šebek, Pavel Lenkvík, Rudolf Holler, Karel Kawan, Oldřich Filinger, Jan Krenc, Jiří Novák zvolili výbor
předseda Adolf Beránek
místopředseda Jiří Novák
jednatel Jan Krenc
pokladník Rudolf Holler
zapisovatel Vladimír Talaváňa
rev. účtů Pavel Lenkvík
člen. výboru František Halas
Karel Kawan
Jako hosté za Svaz letců od 11. stíhacího pluku Alois Hackel, za Klub Louny Jaroslav Vocásek, Ladislav Svoboda.
Výbor se poté scházel každou neděli, bylo zažádáno o registraci Ministerstva vnitra, schváleny stanovy klubu, znak, razítko a navázán kontakt s Klubem Raná.
10.2.1991 se konala schůze a na ní vznikla myšlenka pořádat v květnu II. celostátní slet ultralehkých letadel ( první byl 29.4.1990 na Rané) a první Žatecký slet.
Schůze se zúčastnili za Klub Raná Ing. Olšanský a Petr Kodýtek. Bylo zde dohodnuto, že slet bude 1.-5.5.1991 a na pořádání se budou podílet oba kluby a také Svaz letců.
Sletu se zúčastnilo mnoho strojů, byly zde prováděny technické prohlídky a také pilotní zkoušky, které složili a získali průkaz pilota UL tito členové: Radek Píchal, Jiří Janíček, Vladimír Talaváňa a Petr Fiala.
Během roku 1991 vstoupili do klubu další členové :
Jiří Mazal, Ivo Havránek, Antonín Pech, Jindřich Piekarczyk, Kurt Woigt, Pavel Pšenička, Jiří Pospíšil, Michal Svoboda, Miroslav Neumann, Jiří Frk, Aleš Salaba, Karel Hromádka, Jindřich Novák, Bedřich Beierl.
Na rogalech již létají :K. Kawan, J. Mareška,
J. Novák, M. Svoboda, A. Salaba,
I. Havránek, J. Krenc.
Také již létá motorizovaný větroň Orlík116
jehož majitelem je M. Mikeš, dalšího Orlíka chystá J. Novák, dne 14.09.91 přiváží P.Lenkvík dalšího Orlíka VT 16 z Liberce.
Konec roku se věnuje dovozu dřevěných domků z Bochova.
Rok 1991 byl poznamenán tragickým úmrtím zakládajícího člena Ing. V. Pešla, který se zabil 26.6.91 při výkonu povolání v letounu Čmelák.
Počátek roku 1992 byl opět věnován přípravám II.sletu a také snahám získat klubové letadlo. Proto byli 1.2.92 M. Mikeš, J. Novák a L. Talaváňa ve Frýdlantu/Ostr.
a Holešově prověřit možný dovoz větroně Primorce z Ukrajiny.
Zástupci klubu se zůčastnili celostátní schůze LAA ČR vPraze 23.2.92
Na pozvání klubu ze Schwabachu odjíždějí J. Novák, J. Krenc, L. Talaváňa, R. Holler, M. Mikeš, J. Řánek, A. Hackel, K. Kawan do tamního klubu, aby se seznámili s provozem, brigádami, financováním a také, aby pozvali členy klubu na II.Žatecký slet.
Ve dnech 8-10.5.1992 se II. sletu mimo velkou účast domácích strojů zúčastnilo i 7 dospělých letadel z NSR.
Pro 23 hostů klub uspořádal zábavu s hudbou v restauraci Labuť. Mnoho členů, nebo jejich rodičů pochází právě ze Žatce, odkud odešli po světové válce.
V tomto roce přistupují do klubu :
Zdeněk Koníček, Jan Melika, Jiří Vácha, Marek Rom, Jiří Kodýtek, Jan Reithar, Václav Labašta, František Krampera, Heinz Auerbeck, Vítězslav Langr, Josef Krupka, Jaroslav Hamouz, Karel Talaváňa, Vlastimil Meduna, Pavel Carvan, Helena Reitharová, Heinz Reichwald.
26.4.1993 přiváží pro klub P.Lenkvík a V.Talaváňa z Poděbrad letoun K4-Šumák na němž je montován motor Trabant. Tento větroň byl kompletně zrekonstruován členy klubu a byl na něm prováděn výcvik.
Slet proběhl úspěšně 8-10.5.93 za velké účasti strojů i diváků a dobrého počasí.
13.6.93 se koupil v Žamberku Pionýr VT 109 s motorem Trabant. S mezipřistáním v Nymburce jej přeletěli J. Novák a M. Mikeš. Se strojem mimo jiné ještě létali V. Talaváňa a J. Piekarczyk.
26.6.93 však posádka J. Novák, H. Reichwald měla nehodu, při níž zlomila křídlo a tak Pionýr byl na dlouhou vyřazen. Celkem je v klubu 15 strojů a 39 členů.
V roce 1994 odcházejí členové, kteří sloužili u 11. stíhacího pluku ze Žatce a tak odchází i velitel „Tygří letky“ P.Fiala
vstupují však další :
Petr Milek a Rudolf Rodling.
IV. slet, který se konal 7-8.5.1994 se vydařil jak počasím, tak velkým počtem letadel, rogal, ale přilákal i mnoho diváků a hostů m.j. i Ladislava Bezáka.